Post-hbo opleiding

Inhoud

Inhoud

De rol van de specialist digitale geletterdheid op een school kun je op verschillende manieren invullen. Je kunt een inspirator zijn voor je collega’s, die voordoet hoe je lesactiviteiten digitale geletterdheid kunt ontwerpen en uitvoeren. Je kunt ook de rol aannemen van motivator en je collega’s meenemen in de ontwikkelingen op het gebied van digitale geletterdheid en hen begeleiden in het professionaliseren. Als specialist digitale geletterdheid kun je ook degene zijn die samen met de directie een plan maakt voor de implementatie van digitale geletterdheid op je school. Uiteraard kun je bovenstaande rollen ook combineren.

Binnen de opleiding specialist digitale geletterdheid komen alle bovengenoemde onderwerpen aan bod, maar kies jij een bepaalde focus in overleg met de docent. Tijdens de opleiding staat je eigen ontwikkelplan en ontwerpproject centraal. Je verbindt je ontwikkelplan en ontwerp aan de rol die je in de school vervult.

Direct aanmelden of meer informatie

Blijf op de hoogte van de komende evenementen
Ontvang updates over beschikbare beurzen en subsidies
Krijg nieuwe ideeën voor je persoonlijke ontwikkeling
Schrijf je in Contact
Team Thomas More Academie

Team Thomas More Academie

Team TMA
Programma opbouw

Programma opbouw

De opleiding bestaat uit 10 bijeenkomsten en loopt van januari 2026 tot en met september 2026. Voorafgaand aan de opleiding vindt er in december een intakegesprek plaats waarin kennismaking centraal staat, maar ook al richting gegeven wordt aan je plan op basis van je ontwikkelbehoeften. De laatste bijeenkomst staat in het teken van vieren.

Elke bijeenkomst is verdeeld in twee delen. In het eerste gedeelte staat inspiratie centraal. Je maakt kennis met de laatste inzichten in het vakgebied en je experimenteert met diverse materialen in ons Innovatielab. Hiervoor worden experts uitgenodigd of we gaan zelf naar inspirerende plekken. Denk hierbij aan onderwerpen als bewegend leren, maakonderwijs, programmeren, mediawijsheid, nieuwswijsheid, ethiek en technieken als VR. Het tweede gedeelte van de bijeenkomst staat altijd in het teken van je plan. Je krijgt theoretische ondersteuning, maar ook onderzoeksbegeleiding. Samenwerken en feedback staat centraal binnen deze opleiding.

Je ontwikkelt je op verschillende terreinen:

  • Kennis over de inhoud van het vakgebied digitale geletterdheid
  • Eigen digitale geletterdheid
  • Digitale didactiek
  • Rol van innovator binnen je team
  • Veranderkunde
  • Ethische vraagstukken rondom edutech.

Wat levert het op? 

Je werkt gedurende de opleiding aan een langdurig en duurzaam project. Dat kun je op verschillende manieren en niveaus invullen:
– Je ontwerpt lesmateriaal voor je eigen klas of bouw. Hierbij kunnen kerndoelen centraal staan of een specifiek materiaal.
– Je werkt een deel van de kerndoelen uit in een curriculumplan voor je school (of alle kerndoelen)
– Je werkt een implementatieplan uit voor het duurzaam invoeren van een lescultuur waarin DG een plek heeft op je school.
Het is goed om met je leidinggevende te bespreken welke verwachtingen er bestaan bij de keuze van het project.
Tijdens de laatste bijeenkomst presenteer je aan de deelnemers en docenten de uitkomsten van je project.

Doelgroep

Doelgroep

Leerkrachten en onderwijsprofessionals met een hbo-bachelor diploma, bij voorkeur pabo, die hun kennis willen verdiepen in digitale geletterdheid en innovatief onderwijs.

Praktische informatie

Praktische informatie

Duur: 1 jaar (10 bijeenkomsten van 4 uur van januari 2026 tot en met september 2026), intake in december
Studiebelasting: 300 SBU, waarvan 40 uur contacttijd
Toelatingseisen: Een afgeronde bachelor (bij voorkeur pabo)
Onderwijsvorm: Workshops, colleges en excursies
Locatie: Thomas More Hogeschool, Rotterdam (Innovatielab)

Toetsing en certificering
Certificaat: Na afronding ontvang je een certificaat specialist digitale geletterdheid
Toetsing:
– Gedurende de opleiding log je je vorderingen in Groow
– Je presenteert bij de laatste bijeenkomst je bevindingen en je eindproduct.  Duur: intake en 10 bijeenkomsten in 1 jaar

Bijeenkomst Datum Tijd
Intake 10 december 16.00 – 20.30 uur
1 7 januari 16.00 – 20.30 uur
2 4 februari 16.00 – 20.30 uur
3 25 februari 16.00 – 20.30 uur
4 18 maart 16.00 – 20.30 uur
5 15 april 16.00 – 20.30 uur
6 20 mei 16.00 – 20.30 uur
7 3 juni 16.00 – 20.30 uur
8 17 juni 16.00 – 20.30 uur
9 2 september 16.00 – 20.30 uur
diplomering 16 september 16.00 – 20.30 uur

Startdatum: 7 januari 2026
Lestijd: woensdagen van 16:00-20:30 uur
Locatie: Thomas More Hogeschool
Trainer: Remke Heijmans
Opleidingskosten: € 2850,-
Arrangementskosten: € 150,-
Afronding: diploma en I-coach certificaat
Studiebelasting: 300 SBU, waarvan 40 uur contacttijd

bijzonderheden

Bijzonderheden

Als deelnemer aan onze Post-hbo opleidingen ontvang je regelmatig uitnodigingen om kosteloos deel te nemen aan diverse inspiratielezingen en ontmoetingen.

Direct aanmelden of meer informatie

Aanmelden voor schooljaar '25-'26 Contact
Team Thomas More Academie

Team Thomas More Academie

Team TMA

Anderen kozen ook

Aan de slag in het Innovatielab

Stap binnen in ons Innovatielab en laat je inspireren door de nieuwste onderwijsinnovaties! Tijdens een interactieve sessie of workshop ga jij, je team of klas experimenteren met diverse technologieën en educatieve tools. Van mediawijsheid tot AI en maakonderwijs, er is voor elk onderwijsniveau wat wils. Ons Lab biedt de ideale omgeving om je onderwijs te vernieuwen en te verrijken met innovatieve ideeën. Wil je met jouw klas naar het Innovatielab komen? Dan kun je vanaf nu voordeling gebruik maken van Buzz010 om het vervoer naar het Lab te organiseren.

Lees meer
Lees meer over