De opleiding bestaat uit 10 bijeenkomsten en loopt van januari 2026 tot en met september 2026. Voorafgaand aan de opleiding vindt er in december een intakegesprek plaats waarin kennismaking centraal staat, maar ook al richting gegeven wordt aan je plan op basis van je ontwikkelbehoeften. De laatste bijeenkomst staat in het teken van vieren.
Elke bijeenkomst is verdeeld in twee delen. In het eerste gedeelte staat inspiratie centraal. Je maakt kennis met de laatste inzichten in het vakgebied en je experimenteert met diverse materialen in ons Innovatielab. Hiervoor worden experts uitgenodigd of we gaan zelf naar inspirerende plekken. Denk hierbij aan onderwerpen als bewegend leren, maakonderwijs, programmeren, mediawijsheid, nieuwswijsheid, ethiek en technieken als VR. Het tweede gedeelte van de bijeenkomst staat altijd in het teken van je plan. Je krijgt theoretische ondersteuning, maar ook onderzoeksbegeleiding. Samenwerken en feedback staat centraal binnen deze opleiding.
Je ontwikkelt je op verschillende terreinen:
- Kennis over de inhoud van het vakgebied digitale geletterdheid
- Eigen digitale geletterdheid
- Digitale didactiek
- Rol van innovator binnen je team
- Veranderkunde
- Ethische vraagstukken rondom edutech.
Wat levert het op?
Je werkt gedurende de opleiding aan een langdurig en duurzaam project. Dat kun je op verschillende manieren en niveaus invullen:
– Je ontwerpt lesmateriaal voor je eigen klas of bouw. Hierbij kunnen kerndoelen centraal staan of een specifiek materiaal.
– Je werkt een deel van de kerndoelen uit in een curriculumplan voor je school (of alle kerndoelen)
– Je werkt een implementatieplan uit voor het duurzaam invoeren van een lescultuur waarin DG een plek heeft op je school.
Het is goed om met je leidinggevende te bespreken welke verwachtingen er bestaan bij de keuze van het project.
Tijdens de laatste bijeenkomst presenteer je aan de deelnemers en docenten de uitkomsten van je project.